Hogyan fognak adózni az elektromos autók?

2011/06/01 08:19 Giczy Gergő

A súlyteljesítmény-adó és a regisztrációs adó "rendben".
De honnan szedik majd be az üzemanyag-árba épített adót?

Az azonnali válasz: bárhonnan (ma már tudjuk, hogy akár utólag is).
De a dolog nem ennyire egyszerű.

Napjainkban a gépjárművek után szedett adófajták közül kizárólag az üzemanyag-árba épített adók az egyedüli teljesen használat-arányos adófajták.
Mert a súlyadó, újkori nevén teljesítmény-adó, a régóta "törvénytelen" regisztrációs adó, az eredetiség-vizsgálat (ez is adó, bizonyám), de még a műszaki vizsgáztatás is használattól függetlenül fizetendő közterhek. Így mindenképpen beszedik a gépjárművek üzembentartóitól, legfeljebb az összeg változik járműfajtától, teljesítménytől, üzemanyagtól, életkortól, motormérettől függően. Ezért ez az elektromos autókra is vonatkozik, és könnyedén alkalmazható a forgalomba helyezésért (rendszámért és forgalmi engedélyért) "cserébe". Az út- és autópálya-díjaktól most - egyelőre - "nagyvonalúan" tekintsünk el.
Nem úgy az üzemanyag. A benzin, gázolaj, autógáz árában az előbb felsorolt adófajták sokszorosa van "elrejtve".

Mennyibe kerül?

Az egyszeri autós - hacsak nem a Lasztocska típusú szárnyashajó feneketlen üzemanyagtartályából szívja az elképesztően drága gázolajat - egy teoretikus 10 l / 100 km-es fogyasztású dízelautóval, aktuális 370 Ft/l-es üzemanyag-ár mellett 33% jövedéki adót, majd 20% ÁFA-t (ezt számolják utoljára, tehát kifizeti az üzemanyag-ár valamennyi összetevője után), vagyis kilométerenként mintegy 20 Ft (bocs: "csak" 19,7 Ft) adót továbbá 3,5 Ft egyéb költséget (a kereskedelmi lánc árrései, valamint a misztikus kőolaj-készletezési díj) fizet a tulajdonképpeni 13,8 Ft anyagár mellé. (Ha ez már nem így van, kérem, javítsanak ki.)


Válság van [Forrás: ExtraYacht]

Apropó hajók.
Ugyanezt az árat kifizetik a hajókba töltött üzemanyag után is, amikor "Karesz" hetente - a válság miatt - már csak kétszer viszi ki az aktuális csaját a dupla Mercury-s nagy Bájlínerrel a Dunára. Közben meg a rendőröknek nincs pénzük járőrözni.

És tudjuk, hogy ahogyan a közutak állapota miatt már a talpunk is ökölbe szorult, a vízen sem különb a helyzet.

De visszatérve az autókra -
Állam Bácsi tehát példabeli autónk minden megtett kilométerén 20 Ft-ot keres. A robogón kicsit kevesebbet, a benzinmotoros Zil-en "kicsit" többet. Most ne gondoljunk bele, hogy ez népnemzeti szinten valójában mennyi és mit (nem) kapunk érte.
A hibridautóktól és a hasonlóktól meg tekintsünk el, mert azok végül is fogyasztanak valamilyen kőolaj-származékot, "legfeljebb" gazdaságosabban.
De a tisztán elektromos autók már nem, így jövedéki adót sem "termelnek", legalábbis most nem (ÁFA-t igen, de - mint látni fogjuk - az nem "probléma").

Lopás-Csalás-Hamisítás

A "probléma" az, hogy az áramot nagyon könnyű "hamisítani" (és lopni is).
Mert míg a kertünkben a saját kőolaj elkészülésére várnunk kell pár millió évet (és "ráadásul" addig közben még a finomítót is fel kell húznunk a fészerben), áramot azonnalosan (éljen a hivatali "nyelv") akár a ház tetején is termelhetünk, a transzformálás ("finomítás") pedig a találékony magyar embernek pár adóforint megtakarításáért cserébe igazán nem lehet gond. Szóba jöhet még a raklapnyi teszkós étolaj vagy a vágóhídról kib*szott háj a zsírtartályba. Tudom-tudom - vannak a bio-üzemanyagok is - de előbb-utóbb ezeket is tisztességesen megadóztatják majd, ha elérik a kritikus tömeget.
Viccet félretéve -
Az elektromos árammal nem nagyon lehet megcsinálni azt, mint a mosóbenzinnel és a háztartási tüzelőolajjal (HTO), hogy egyszerűen megszüntetik, vagy mint a palackos propán-bután gázzal (PBG), hogy egy tollvonással hozzáemelik az árát a cseppfolyós autógáz (LPG) árához.

Mert az áram árának drasztikus emelését nem lehet úgy "benyeletni" a fogyasztókkal (itt gyakorlatilag a "mindenkiről" beszélünk), mint annak idején azzal a pár tízezer szerencsétlennel, akiknek egyik napról a másikra másfél-kétszeresére emelkedett a gázcsere-telepen a töltött palack ára.
(Összehasonlításképpen: a 11,5 kg-os töltősúlyú PB palack töltet ára a - már legális - gázautózás hőskorában - 1997 táján - 500 Ft körül volt, és ennyiért kaptunk mintegy 21 l autóba is használható gázt. Hogy több volt benne a mocsok és a kátrány - kit érdekel. A "hivatalos" autógáz 50, de még a 100 Ft/l-es árához képesti különbségből is bőven telt a gyakoribb szűrő- és membráncserére, ne adj' isten a házilag beépített leeresztő-csőre. És a különbség feledtette a tankolás "metodikájának" - a "mezítlábas" melegvizes módszertől a kézipumpán át a motoros szivattyúig terjedő - nehézségeit.


LPG-s autó tüze Nincs robbanás

Ja, hogy néhány "majom" felrobbantotta a garázsát "átfejtés" közben - tetszettek volna fizikát tanulni, hogy a PB gáz bizony nehezebb a levegőnél. És - hogy egy utolsót szúrjak - a mai LPG-s autók mélygarázsokból való kitiltása teljesen értelmetlen, mert mióta vagy tíz évvel ezelőtt kötelezővé tették a duplaszelepes - az első motor-reduktoron és hátsó tartályon egyaránt automatikusan, tehát áram hiányában záródó - rendszert, azóta okafogyottá vált a félelem a mélygarázs alján vezetékszivárgás miatt összegyűlő gáztól. És egyébként is - a műanyag tartályban lévő benzin sokkal tűz- és robbanás-veszélyesebb, mint a sokszoros nyomást elviselő és automata szeleppel ellátott acéltartályban lévő gáz. Zárójel bezárva.)


Áramfejlesztés Bárki tud

Tehát áram -
Áramot bárki tud csinálni, és mindenki csinálhat. Igen, ma már pálinkát is.
Nincs tilalom vagy korlátozás, nem adóztatják meg a kerékpár-(agy)dinamókat sem. Ezért nem csak a jövedéki adót, hanem az ÁFA-t is könnyen - és legálisan - ki lehet kerülni, ha tisztán elektromos autónkat (EV - Electric Vehicle) netán "saját hatáskörben" szeretnénk feltölteni. Például napelemmel, aminek már intézményesített alkalmazása is van, ahogy nemrég írtunk egy napelemekkel fedett parkolóról - emiatt vált aktuálissá a címben szereplő kérdés.

Az adók dilemmája

És akkor a lehetséges alternatívák.

Az elektromos autó használatát (vagyis inkább birtoklását) világszerte - és hazánkban is - már most is többféle kedvezménnyel "honorálják". Gépjárműadó-kedvezmény, behajtási kedvezmény, parkolási kedvezmény stb.
Honnan fogják tehát pótolni a kieső üzemanyag-árba épített adók összegét? A "bárhonnan"-t ne erőltessük.
Az előző kedvezményeket - már csak a környezetkímélés támogatása érdekében is - nem lenne célszerű felülírni valamilyen extraadóval.
A gépjárműadó sokszorosára emelésével amúgy is sérülne a használatarányos adóztatás elve. Különben is - ezzel kompatibilissé kellene tenni a kőolaj-alapú üzemanyaggal és az árammal hajtott járművek adóztatását, tehát - a horror gépjármű-adó mellett - jöhetne a 170 Ft-os benzin. De akkor meg hol az áramautóra váltás ösztönzése?

Egyébként ezzel el is jutottunk az adóz(tat)ás legfőbb dilemmájához - a teljesen egyforma összegű adó (igazi közteher-viselés) és a teljesen használatarányos "adó" (teljes költségtérítés) közötti egyensúly megtalálására. Mert mindegyiknek lesznek haszonélvezői és károsultjai is. Az arany középutat megtalálni pedig roppant nehéz, és - lássuk be - a gyakorlatban rendszerint nem is sikerül.

A címben szereplő kérdésre tehát továbbra sincs válasz - csak a felsorolt tényezőket figyelembe véve is komoly feladat lesz ennek a kidolgozása, bármelyik kormány bármelyik szakemberének (?) jut is a feladat.
Illetve javaslok két "félmegoldást":
1. Használat önbevallása. Ezt az irányt rögtön zárjuk is ki.
2. Használat rögzítése fedélzeti informatikai (GPS+naplózás) eszközökkel. A dolog kényes, de nem kivitelezhetetlen - a lényeg, hogy ne sérüljenek a személyi szabadság- és adatvédelmi jogok, és csak a megtett út hossza, semmiképpen sem az útvonala legyen rögzítve. De központi vagy "helyszíni" mérővel - az "árnyékolástechnika" és a villanyórák meg a kilométer-órák manipulálásának "intézménye" óta tudjuk, hogy minden műszaki dolog befolyásolható-megkerülhető-elcsalható, ahogy a pénztárgépből vagy taxiórából is "on-the-fly" kiüt(tet)hető a "fölösleg", igaz? Mégis, ez tűnik az egyetlen megoldásnak az "ész nélküli" magas és állandó adóterhek beszedésével szemben.

Vagy tele lesz minden útdíj-szedő kapukkal?
Az mégis csak visszalépés lenne, nem?

Bár Amerika messze van, de azért nem annyira - az ott terjedő technológia előbb-utóbb nálunk is megjelenik.
És nagyon jó lenne, ha ez egyszer - csapongó törvényhozás helyett - választott döntéshozóink elébe mennének a problémának és kész tervük lenne, mire eljön az idő.

A bejegyzés trackback címe:

https://technoir.blog.hu/api/trackback/id/tr122940078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bulvármédiás => · http://kepviselo.blog.hu 2011.06.01. 15:05:29

Értem, hogy nem akartál szárazon írni, de sajna átestél a ló túlsó oldalára: helyenként nagyon fröcsög az írás. Pedig a tartalommal nincs baj.

A házi áramtermelés napelemmel és/vagy szélkerékkel, esetleg dinamós szobabiciklivel oké, hogy megoldható, de ez mire vagy - a példánál maradva - hány kilométerre elég. Hogy egyéb nyalánkságokról (pl. napelem+éjszaka, szélkerék+szélcsend) ne is beszéljek.

Master7 2011.06.01. 15:47:24

@bulvármédiás =>: A cél a figyelemfelhívás egy lehetséges (közel)jövőbeni problémára. Minden egyéb csak részletek nélküli szemezgetés a kapcsolódó dolgokból. Az Általad felvetett teljesítmény-probléma is jogos, de azzal már sok mindenki más foglalkozik, és hiszem, hogy lesz megoldása.

Az írás szándékosan "fröcsög" kissé túlzó módon, amiben teljesen igazad van. Ennek oka, hogy nem szeretem a ma a médiában annyira divatos szemérmes álszentséget, ami a szépen (szebben) becsomagolt gondolatokkal elfedi a problémák valódi gyökereit. Sajnos a - magas - ingerküszöb eléréséhez úgy kell mondani, hogy észrevegyék, ahogy Te is. Erre nyilván többféle módszer van - jól vagy rosszul én ezt választottam.

Mindenesetre köszönöm a kritikát és a dícséretet is.

ZBR 2011.06.02. 04:06:34

A Lasztocska a link alapján egy darab egyedi hajó, nem pedig típus. Akkor már legyen Sirály, mert mi kérem magyarok vagyunk, nem komenisták. Vagy Voszhod, Meteor, Polesje, ezek típusok legalább, de komenisták.

"Ugyanezt az árat kifizetik a hajókba töltött üzemanyag után is"
Ez a Bájlinerre talán áll, de a hajókra összességében nem. A hajókba bunkerolajat tankolnak, ami nem feltétlenül kerül ugyanannyiba. Az ahhoz kapcsolódó adózásról nem tudok nyilatkozni, de szerintem maga az alapár adók nélkül olcsóbb. Meg a kereskedelmi célú hajózásban többé-kevésbé választhatsz a tankolás helyét illetően, és miután máshol más az adó/áfatartalom, jól is járhatsz.

Az LPG-s kitérő érdekes volt, bár néhány dolgot nem értek. Egyrészt valóban, minek a tiltás, ha teljesen biztonságos? Másrészt mi van ha leszarod a tiltást és lemész? Megvág a pláza? Harmadrészt, nincs-e az utcán elég parkolóhely annak a rengeteg LPG-s járműnek?

A kérdés amit a poszt feszeget, bőven 20-30-40 éves távlatokba nyúlik. Mert ehhez a problémához az kell, hogy:
1. Elterjedjenek az elektromos autók.
2. A helyileg előállított energia képes legyen fedezni az igényeket.
3. A helyileg előállított energia olcsóbb legyen, mint a központilag biztosított.
4. A központilag biztosított energia árát ne dobja meg az, hogy minden autóba ezt kell tankolni. Ha ugyanis megdobja az árat, akkor forintban több lesz rajta az ÁFA, máris megvan a bevétel egy része.

Az útdíjfizetés 20-30-40 év múlva lazán a teljes közúthálózatra kiterjedő automatikus rendszámfelismerő kamerás rendszerrel behajtható lehet. Nem lehet trükközni, nem lehet átverni. A kamerák a jelenlegi háttérrel is már képesek 99% hatékonysággal leolvasni a rendszámot, éjjel-nappal, bármikor.

Az energiaelőállító berendezésekre, mint napelem, szélkerék nyugodtan lehet (külön)adót kivetni, pláne ha tömeges kereslet jelentkezik rájuk. Igaz, ez egyszeri adó, de ügyesen kiszámolva az eszközök élettartamát, lehet vele rendesen bevételt termelni. Noha valóban nem annyit, mint a jóöreg kőolajból. Ez úgy meg fogja viszont dobni az ilyen eszközök árát, hogy jobban megérheti központi áramot vételezni. Arra megint lehet némi adót tenni. Igaz, ezt valóban nem csak az autóhasználók fizetik, de kit érdekel?! Áramot használunk, azt meg kell valamiből termelni, az valószínűleg károsítja a környezetet, ilyen alapon tehát a házi klímáért, de a hűtőszekrényért is jogos pénzt kérni. Sőt, így, hogy még többen fizetik, nem is kell olyan magasnak lennie, jobban eloszlik.

Tegyük hozzá, hogy elektromos autóval elméletben a környezetvédelmi kiadások csökkennek. A lokális levegőminőség nem lesz többé probléma. Ezt nem kell sem méricskélni majd. A zajterhelés is kisebb lesz. Az állam feldata is csökken tehát, és ha mondjuk az egészségügyet is hozzávesszük, akkor a kiadások is jelentősen csökkennek. Így a kiesett bevétel teljes fedezésére nincs is szükség.

A bioüzemanyagok egyébként már részben benne vannak a hagyományos üzemanyagokban (5-10%, valahogy így), tehát ez pronto meg van oldva. A növényi olajjal furikázó autókat nagyon könnyen észre lehet venni, a guruló pecsenyesütő ezért nem egy túl kedvelt és sikeres módszer. Pláne, hogy bünti is van, ha elkapnak egy ilyennel.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.06.02. 04:48:29

Hát, asszem ez a probléma télleg odébb van még kicsikét.Őszintén szeretném, hogy sehogy nem lehessen majd megoldani(Amilyen q sok zsét már kifizettünk, simán megérdemelnénk, hogy többet ne kelljen)...De nem vagyok naiv, tuti hogy meg fogják csinálni valahogy.Mittudomain, csippel ellátott konnektorok, amik felismerik, hogy a rezsót dugtad e bele, vagy a kocsid töltőkábelét...vagy bárhogy... :D
A köcsög európai kormányoknál pénzsóvárabb, kapzsibb banda nincs (Nem csak Magyarországon q sok a benzinárba épített adó...), úgyhogy sikerülni fog sajnos.
A szélkerék/napelem meg kb. lóf@szt se érnek, még a normál 230V/16A-es csatlakozásnak se könnyű feltölteni egy éjszaka alatt a villanyverda akkuját.(Számolás: egy átlag benzinmotor 50-100 kW-os, egy átlag villanymotor lesz mondjuk 40 kW, tegyük fel.W=U*I*t) vagyis 230V*16A*1óra az 3,680 kilowattóra vagyis kb 10 óra alatt tölti fel a 40kW-os akksit, tehát ippeg hogy sikerülhet...)
De ha mindenki elkezd otthon tölteni, akkor Paksnak is és az összes erőműnek is keményen be fog horpadni az oldala az erőlködéstől.Vagyis erőművek kellenének, de az meg nem 1-2 nap, főleg ha atomerőművekben gondolkoznak.Vagyis már tegnap is késő lett volna elkezdeni megvalósítani az átállást, ezzel szemben még holnap se vagyunk sehol a tényleges szándékoktól...Nem magamtól vagyok ilyen okos, rá lehet keresni Hetesi Zsolt nevére a guglival, van valami ilyesmi előadása hogy Fenntartható fejlődés, vagy ehhez hasonló...Nem akarok vészmadárkodni, de a gyerekeink igen csak vakarózni fognak kb 30-40 év múlva, hogy mi a zistenből csináljanak energiát.Biztos lesz még olaj, csak ha mondjuk hordója 2000 dollár, (most valami 50-100 talán) akkor lehet, hogy nem lesz opció.
Most vegyen minden autóbuzi V8-as motoros kocsit, amíg még "olcsó" a benzin... :D :-/ (1000 ft alatt még relatíve olcsónak mondom, hétvégente egy két-kör beleférhet mindenkinek...).Lehet köpködni, de érzésem szerint közelít a Mad Max világ.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.06.02. 05:00:24

Vagy még az lehet, hogy kénytelenek lesznek az arabok beker-ár környékén, zsíros haszon nélkül adni az olajat, csak hogy vegye-vigye már valaki...Szemét kárörvendő vagyok, de remélem fogom még látni, hogy az abroszfejű opecesek belefulladnak a fűtőolajba (-lajba, de tejbe vajba... (c) Voga-Turnovszky duó '80-as évek), meg hogy szépen lassan telefújja a szél homokkal a kiürült, elhagyatott Dubai városát, mesterséges sípályástúl (!) meg telibe krómozott Audi A8-kocsiparkostól...aminek a teljes értéke az olajvagyonból lett valszeg.Na szóval akkor azt mondanám, mégiscsak van igazság a Földön.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.02. 10:14:42

Az is kérdés, hogy a megtett utat (út amortizációját), vagy az elfogyasztott üzemanyag mennyiségét szeretnénk adóztatni.

Az utóbbinak azért lenne értelme, mert az megtakarításra ösztönöz, azaz a hatékonyság növelésére.

Az előbbi pedig a terhelés csökkentésére. Ad abszurdum megjelenhetnek a több tengelyes és/vagy ikergumis autók. Az aksi úgyis dög nehéz. Egyelőre.

Az új autókban kötelező mérőórát kellene építeni és (esetleg (a mobil szolgáltatók legnagyobb örömére)) sim kártyát. Az autó bevallaná szükséges dolgokat automatikusan. Utána havonta lehetne beterhelni a delikvencset.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2011.06.02. 16:28:39

minél gyorsabbban villanyautót kell venni, hogy az álmos csinovnyikok adóztatási kedve elől kibújhassunk!
kiskapuk.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.03. 09:59:16

@Bachterman: És azt is szlovák rendszámmal!

Másrészt meg lehet adóztatni a bringát is! Több energiafelhasználás, több CO2 kibocsátás!

A kedvencem, hogy a villamos autókra zajkeltőket kell majd felszerelni, mert a gyalogosok nem hallják, hogy jön... :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2011.06.03. 16:13:12

@TrueY: szlovák? német, nd-s rendszámmal!

svejcben van a bringán is rendszám.

a villamos autókra igenis rakjanak zajkeltőt. aztán majd lehet ezeket is moddolni: www.youtube.com/watch?v=2NLZ_CWLp1A

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2011.06.04. 15:51:07

@TrueY: nem jobb, modorosabb. nem egy nagy-magyarország matricás, árpádsávos üléshuzatos x5-öst láttam már. okosított, német rendszámmal.
"magyar vagyok, de adózni nem fogok"

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.04. 16:21:00

@Bachterman: Jaja! Így már értem! Ebben a kategóriában Bajnai Zsolt a kedvencem ( www.168ora.hu/cikk.php?cikk=26685 ). :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2011.06.05. 19:57:12

@TrueY: megnéztem a cikkt, összekeverted a libásat a firkásszal. bayer és bajnai. ;)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.06. 09:26:03

@Bachterman: Jaja! Elnézést kérek! Annyian vannak, mint a ... sokan!

A másik az aszpirines. :)
süti beállítások módosítása